BEAVATÁSI SZABÁLYOK,
amiket 1912-ben Rudolf Steiner adott az
Ezoterikus Iskola tanítványainak.
A következőkben leírjuk azokat a feltételeket, amik
korunkban a beavatásra előkészülés alapját képezik. Ebben az irányban a
külső, vagy a belső élet rendszabályai révén, de ilyen feltételek
teljesítése nélkül fejlődés nem érhető el. Minden meditáció, koncentráció és
más gyakorlat értéktelenné, sőt bizonyos szempontból károssá is válik, ha az
életet nem a jelzett feltételek szerint rendezzük. Nem arról van szó, erőket
adni az embernek: a benne már meglévők fejleszthetők csak ki. Maguktól ezek
nem fejlődnek, mivel külső és belső akadályok állják útjukat. A külső
akadályokat az itt következő életszabályok küszöbölik ki. A belsőket a
meditációra és a koncentrációra vonatkozó sajátos útmutatások.
1. Az
első feltétel abban áll, hogy tökéletesen világos gondolatot
valósítunk meg. Evégből, ha a napnak csak rövid idejében is, legalább öt
percre (ha több, annál jobb) szabaduljunk meg a gondolatok lidércfényszerő
rendnélküli fellobbanásától. Gondolatvilágunk uraivá kell válnunk. Nem
vagyunk urai, ha külső helyzetek, foglalkozás, vagy bármilyen tradíció,
társadalmi kapcsolatok, sőt, akár egy meghatározott néphez tartozás, vagy a
nap különleges pillanatainak igényei, egy meghatározott feladaton kell
túljutni stb., hozzák magukkal egy bizonyos fajtájú gondolat szükségességét
és kifejtésének módját. A fenti rövid idő során tehát szabad akaratból
vessük ki a lélekből a gondolatok közönségesen megszokott menetét és saját
iniciatívából egy egyetlen gondolatot helyezzünk középpontjába. Ne higgyük,
hogy ennek fennkölt és érdekes gondolatnak kell lennie. Az, amit belső
vonatkozásban el kell érni, még inkább sikerül, ha kezdettől fogva súlyt
helyezünk rá, hogy valamilyen lehető legkevésbé érdekes témát válasszunk.
Ily módon inkább ösztönözzük a gondolkozás autonóm erejét, - s ez az, ami
fontos -, míg egy érdekes téma maga az, ami magával rántja a gondolkozást.
Jobb, ha a gondolkozás feletti uralomnak ezt a gyakorlatát inkább "a
gombostő" témájával, mintsem a "Nagy Napóleon"-éval végezzük.
Azt mondjuk magunknak: "Ebből a gondolatból indulok, s
tisztán belső iniciatívából főzöm hozzá mindazt, ami alkalmasan összeköthető
vele." A gyakorlat idejének végére a gondolatnak ugyanolyan színesen és
élénken kell a lélek előtt állni, mint kezdetben. Ezt a gyakorlatot napról
napra, legalább egy hónapig vesszük: naponta is választhatunk új
gyakorlatot, ugyanazt a gondolatot azonban jó néhány napon át is meg lehet
tartani. A gyakorlat végén (II. rész) törekedjünk teljes tudatosságra emelni
a benső szilárdság és biztonság érzését, amit finomabb megfigyeléssel hamar
észreveszünk lelkünkben: ezt a homloktól kissé befelé eső, a szemöldökök
közötti pontba koncentráljuk. Azzal zárjuk (III. rész), hogy egy ettől a
ponttól egyenesen a tarkó felé és a hátgerinc középső barázdája mentén (az
agytól a gerincoszlop felé) leereszkedő vonalat kell elképzelnünk, mintha
csak azt az érzést a testnek ebbe a részébe akarnánk önteni.
2. Amidőn
egy hónapig gyakoroltunk így, az előzőhöz további követelményt társítunk.
Olyan - egyébként bármiféle - cselekvést igyekezzünk előírni
magunknak, amit az élet szokásos menete szerint biztosan nem hajtanánk
végre. Ezt a cselekvést tegyük napi kötelességünkké. Jó ezért, ha olyan
cselekvést választunk, amit hosszabb időn keresztül mindennap el tudunk
végezni. És még jobb, ha jelentőség nélküli cselekvéssel kezdünk, melyre,
hogy úgymond rá kell szorítani magunkat. Például azt tőzzük ki, hogy
mindennap, meghatározott órában egy növényt öntözünk meg, melyet erre a
célra szereztünk. Idővel az elsőhöz további, majd harmadik és így tovább
újabb cselekvések kapcsolódnak, amíg mindez nem akadályozza a nap egyéb
kötelességeit.
Ez a gyakorlat is legalább 1 hónapig tartson. De
amennyire lehetséges, ez alatt a második hónap alatt is folytassuk az első
gyakorlatot, ha nem is, mint az első hónapban, kizárólagos kötelességként
végezvén azt: ne hagyjuk el, mert másként igen hamar észrevehetjük, hogy az
első hónap gyümölcsei elvesznek és az ellenőrizetlen gondolatok szokásos
áradata újrakezdődik. Gondoskodni kell róla, hogy az egyszer elért
eredmények ne vesszenek el. Amikor a második gyakorlat révén kellően
birtokában vagyunk a saját iniciatívából végrehajtott ilyen cselekvésnek,
finom megfigyeléssel tudatossá válik a lélekben felébredt belső
tevékenység-impulzus (II. rész). Ilyen érzést ezért, hogy úgy mondjuk a
testünkbe öntünk, úgy, hogy a fejből a szívhez folyjon (III. rész).
3. A
harmadik hónap során a lelki egyensúly gyakorlatát kell az élet
központjába helyezni, azaz a lélek élvezet és szenvedés, öröm és fájdalom
közötti oszcillációt illető egyenletességre nevelését: az "egetverő
lelkesedést és a halálos levertség"-et tudatosan stabil lelki diszpozícióval
kell felváltani. Gondoskodjunk róla, hogy semmilyen öröm se ragadjon
magával, semmilyen fájdalom se terítsen le, semmilyen tapasztalat se
taszítson haragba, vagy mértéktelen nyugtalanságba, semmilyen várakozás se
töltsön el szorongással, vagy félelemmel, semmilyen szituáció se billentsen
ki normális egyensúlyunkból, stb.
Ne féljünk, hogy ilyen gyakorlat szárazzá, vagy
közönyössé tesz. Inkább azt venni észre, hogy annak a helyébe, ami ilyen
gyakorlattal elvész, a lélek fényteli kvalitásai lépnek fel és finom
figyelemnek köszönhetően, egy nap a testben belső nyugalmat észlelhetünk (II.
rész). Úgy, mint a két megelőző esetben, ezt az érzést hasonlóképp a testbe
öntjük, úgy, hogy a szívből a kezekbe sugároztatjuk, aztán a lábakba és
végül a fej felé (III. rész). Nem kell azonban minden egyes gyakorlat után
megkövetelni ezt a mőveletet, mivel valójában nem egyetlen gyakorlatról,
hanem a lélek élete felé irányuló folytonos figyelemről van szó. Napjában
legalább egyszer fel kell idézni a lélek színe előtt ezt a benső nyugalmat,
s utána nekifogni a gyakorlatnak, hogy a szívből kiindulóan áramoltatjuk. Az
első és második hónap gyakorlataival úgy járunk el, mint az elsőével a
második hónapban.
4. A
negyedik hónapban új gyakorlatként az úgynevezett pozitivitást kell
venni. Ez abban áll, hogy minden tapasztalatban, lényben, dologban
megkeressük, hogy bennük milyen jó, kiváló, szép stb. található. A léleknek
ezt a kvalitását legjobban a Krisztus Jézusról szóló perzsa legenda
jellemzi. Mikor ő tanítványaival az úton ment, ennek szélén egy már rothadó
kutyát pillantottak meg: valamennyien undorral fordultak el a látványtól:
csak a Krisztus állt meg, s elgondolkozva szemlélvén az állatot így szólt:
"Milyen csodásan szép fogai voltak ennek az állatnak!" Ott, ahol a többiek
csak a visszataszítót, az antipatikusat látták, ő a szépet találta meg. Az
ezoterikus tanítványnak minden egyes megnyilatkozásban és bármely lényben
így kell törekednie keresni a pozitívat. Igen hamar megfigyelheti, hogy a
visszataszító burok alatt, még egy gonosztevő ábrázata alatt is, valamilyen
jó, az őrült látszata mögött mindenképp az isteni lélek rejtőzik.
Ez a gyakorlat valami módon azzal függ össze, amit a
kritikától való tartózkodásnak hívunk. A dolgot nem úgy kell érteni, hogy a
feketére fehéret és fehérre feketét kellene mondanunk. Különbség van azonban
egy a múlandó személyiségből eredő ítélet - mely szimpátia és antipátia
szerint dönt - és olyan álláspont között, melynek alapján a külső
megnyilatkozásban, vagy egy másik lényben szeretettel eltelten helyezkedünk
el, felvetve minden esetben a kérdést: Hogy van az, hogy ilyen és így
cselekszikő" Az ilyen magatartás azonnal segíteni szándékozik azon, ami
tökéletlen, ahelyett, hogy korholására, vagy kritizálására korlátozódna. Az
az ellenvetés itt nem vethető fel, hogy sok ember életkörülményei követelik
meg, hogy korholjanak és ítélkezzenek, miután ezek a feltételek az
érdekeltet megfelelő okkult nevelésében akadályozzák. Tényleg léteznek olyan
életkörülmények, amik nagy részben ellehetetlenítenek ilyen nevelést. Ezért
a tanítványnak nem kellene türelmetlenül - ennek ellenére - követelni, hogy
a csak meghatározott körülmények mellett elérhető előrehaladást
megvalósítsa. Ha egy hónapig megszakítás nélkül tudatosan a pozitív nézőpont
szerint szab irányt magának tapasztalatai során, fokozatosan megfigyeli majd
(II. rész), hogy bensejében egy érzés merül fel, mintha áthatolhatóvá válna
bőre minden részében és mintha lelke szélesre tárulna környezete minden
szubtilis és rejtett folyamata tekintetében, amik előzőleg figyelmét
teljesen elkerülték. Valóban arról a figyelemhiánynak leküzdéséről van szó,
mely minden emberben - ilyen szubtilis dolgokkal kapcsolatban - fennáll.
Amikor észrevette, hogy a leírt érzés a lélekben
egyfajta boldogságként nyilatkozik meg, akkor törekedjék (III. rész)
gondolatban a szív felé irányítani ezt az érzést, hogy innét a szemekbe és
ezekből a maga körüli térbe öntse. Észreveszi majd, hogy ezáltal benső
kapcsolatot nyer ehhez a térhez. Hogy úgy mondjuk, önmagán kívülre nő.
Azonkívül környezetének egy részét megtanulja olyannak venni, mint ami
hozzánk tartozik. Erre a gyakorlatra sok koncentrációt kell fordítani és
mindenekelőtt felismerni, hogy minden viharos, szenvedélyes, emócióval
telített elem, az említett szellemi diszpozícióra rombolóan hat. Az első
hónapok gyakorlatainak ismétlése mellett, az előző hónapoknál kifejtett
megjegyzésekhez hasonlóan, megmaradunk.
5. Az
ötödik hónapban azt az érzést törekszik kinevelni magában, hogy minden új
tapasztalatát előítéletmentességgel fogadja. A tanítványnak
határozottan meg kell szabadulnia attól a magatartástól, mely szerint egy
éppen meghallott, vagy meglátott dologra rendszerint kijelenti: "Ezt sose
hallottam, sose láttam, nem hiszem el, illúzió". Minden pillanatban készen
kell rá állnia, hogy új tapasztalattal találja szemben magát. Az, amit eddig
szabályosnak, szokásosnak tartott, ne kötelezze el, hogy új igazságot ne
fogadjon be. Ha radikális formában fejezzük is ki, abszolúte helyes, hogy,
ha valaki a tanítványhoz lép és azt mondja: "Képzeld, X. templom tornya ma
éjjel teljesen elhajlott", az mindennek dacára kiskaput hagy nyitva ilyen
újdonság számára, azaz a lehetőségére, hogy eddigi, a természeti törvényekre
vonatkozó ismeretei, ilyen látszólag hallatlan ténynek köszönhetően bővülést
szenvedhetnek. Aki az ötödik hónapban figyelmét ennek a diszpozíciónak
megszerzésére fordítja, egy érzést vesz észre (II. rész), mely lelkében
merül fel, mintha abban a térben, melyről a negyedik hónap gyakorlatát
illetően szóltunk, valami megelevenedne: mintha abban ébredne valami. Ez az
érzés rendkívüli mértékben delikát és szubtilis. Figyelmesen kell törekedni
megragadni (III. rész) ezt a szubtilis vibrálást a környezetben és törekedni
szétárasztani azt, hogy úgy mondjuk mind az öt érzéken át, azaz a szemeken,
füleken és a bőrön keresztül - amennyiben ez a hőérzéket foglalja magában.
Ezen a fokon a tanítvány belső figyelmét ne fordítsa az
alsó érzékeken, mint az ízlés, szaglás és tapintás, érkező impressziókra:
lehetetlen még számára a számtalan negatív befolyás megkülönböztetése, amik
elkeverednek ezen a fokon a meglévő jókkal. Üdvös ezért, ha a tanítvány
ezeknek az érzeteknek az iskolázását a következő fokra halasztja.
Az öt gyakorlat konklúziójaként a hatodik hónapban
végül meg kell kísérelni rendszerezetten újra venni valamennyit, szabályos
váltakozásban ismételve őket. Ennek hatására fokozatosan a lélek harmonikus
egyensúlya alakul ki: azaz észreveszi majd, hogyan tőnik el tökéletesen a
világ látszata és realitása közötti ellentétből fakadó fájdalom. A lélekben
az összes tapasztalat felé megbékélt diszpozíció uralkodik el, ami nem
közömbösség, hanem ellenkezőleg, a világ jobbátételében való munkálkodásra
mozgósít. Egy nyugodt megértés veszi kezdetét olyan dolgok irányában, amik
azelőtt a lélek számára teljesen közömbösek voltak. Ilyen gyakorlatok
hatásaként még a járás és a taglejtés is megváltoznak, s egy napon a
tanítvány még azt is megfigyelheti majd, hogy kézírása más arculatot öltött:
a szellemi felemelkedés első fokán állónak tekintheti magát.
Ahogyan láttuk, a beavatási diszciplína három részből
áll: az első az alapgyakorlat, ami az étertestnek a fizikaihoz való
kötöttségén dolgozik: a második az ilyen kötöttség feloldásának néhány
aspektusa felé fordított kontemplatív figyelem: a harmadik az éteráramlatok
irányítása, amik így határozódnak meg: I. a fejtől a gerincoszlophoz, II. a
fejtől, a szíven át, a testbe, III. a szívtől az egész személybe, IV. a
szívtől, a szemeken át, a környezetbe, V. egy visszatérő mozgás, az
életrekelt környezetből, lényünk felé.
A harmadik gyakorlat III. része szintézis-értékkel
bírhat, ha mozgásaival a pentagramot rajzoljuk ki az önmagáról vízszintesen
széttárt karokkal formált kép révén: oly vonal szerint, mely a szívtől a
jobb karon át a kézig megy és lefelé fordulva a bal lábfejig tér vissza, ezt
követően felfelé a szemöldökök közötti pontig haladva, s egy analóg egyenes
vonalban tér vissza le a jobb lábfejhez, végül a bal karhoz, a kézig
emelkedik vissza, innen a szívhez tér vissza, hogy a mozgást megismételje.
Ismételten két intelmet kell hangsúlyozni: az első,
hogy az öt alapgyakorlat erejét veszi a más okkult gyakorlatok által
előidézett káros hatásnak úgy, hogy belőlük csak jótékony elemük marad
vissza. A második az, hogy a szó igaz értelmében és egyedül biztosítják a
meditációs és koncentrációs munka pozitív kimenetelét. Az ezoterista számára
egyáltalán nem elég a közönséges morál tiszta és egyszerő, sőt
lelkiismeretes szem előtt tartása, mivel ez a morál szubtilis módon lehet
egoista is, ha a tanítvány például becsületesen dolgozik, hogy becsületesnek
lássék, vagy ilyennek tekinthesse magát. Az ezoterista nem azért teszi a
jót, hogy jónak tekintsék, vagy tekinthesse magát, hanem mert tudja, hogy
csak a jó viszi fokról-fokra előre a fejlődést, míg a gonosz, a butaság, a
rút erre az útra akadályokat helyeznek.
/Massimo Scaligero: A meditáció gyakorlati kézikönyve
c. mővéből/