A megvilágosodás olyan magas szintő szellemi élmény, ami túl
van a hétköznapi értelemmel való felfoghatóságon.
Három lépcsőfok, amiken keresztül megy az ember:
- megtisztulás
(testi és lelki)
- beavatás
(a szellem fénye behatol a lélekbe)
- megvilágosodás (a lélek és a szellem egyé válik)
Minden megvilágosodott beavatott, de nem minden beavatott
megvilágosodott!
Az ember átmehet különböző beavatásokon, ezáltal
képes átlépni különböző világokba, ott kutatásokat végezni, képes bizonyos
bölcsességek birtokába jutni, és ezeket élményszinten átélni.
A lelket többé – kevésbé bevilágítja a szellem fénye, de a
lélek és szellem teljes egyé válása csak a megvilágosodás szintjén megy végbe!
A lélek egyik fő megnyilvánulása az elme, és annak
mőködése. Amikor valaki eléri a megvilágosodás fokozatát, a lélek az elmével
együtt olvad a szellembe.
A beavatás és megvilágosodás is egyfajta szellemei élményt
idéz elő.
A beavatás fő célja, hogy az ember önmagát egy hallhatatlan
szellemi lényként tapasztalja meg, aki a beavatás által átlép abba a világba,
ami az ő hazája, a valóságos otthona!.
A beavatás ahhoz az élményhez vezet, hogy: én egy
szellemi lény vagyok.
A megvilágosodás élményénél megtapasztalja az ember,
hogy:
A saját szelleme és a Világszellem valójában egy –
ahogyan az összes vallás hívja – az Isteni lénnyel, az Abszolútummal. Egy
megvilágosodott hitelesen állítja magáról:
„ÉN egy vagyok Istennel”
„A megvilágosodás végső nagy hatása, hogy mindenben az
abszolút irányit bennünket. Túl vagyunk jón és rosszon azon az értelemben, hogy
nincs szükségünk külső parancsra vagy szabályra, amely megszabná
viselkedésünket” (Enomiya Jasalle jezsuita atya)
A legtöbb vallás beszél ősbukásról, hogy a szellemek
kiváltak Istentől, elszakadtak, elmerültek az anyag mocsarába és próbálnak
visszatérni hozzá.
Valójában az ősbukás nem szünteti meg az egyéni ÉN és a
Világszellem egységét, csak ennek az átélése szőnik meg. Ez nagyon fontos
különbség.
Megvilágosodás az, amikor az ember élményszinten rájön, hogy
a saját szelleme és Isten mindig is egy volt, csak ennek az egységnek nem volt
tudatában!
Az Isteni szellem mindig önmagából teremt, önmagában teremt,
és önmagába teremt, ezért minden az Istenim szellem megnyilvánulása.
A megvilágosodottak azzal, hogy azt mondták, hogy Isten
mindennel azonos, vagy Isten semmivel sem azonos, mindkét esetben egy igazságot
fogalmaztak meg.
A magasabb világban az ember többféle képen megtapasztalhat
szellemi igazságokat. A megvilágosodott átéli saját szelleme és a Világszellem
egységét.
A megvilágosodás egy különleges tudatállapot változás.
Általa éli át az ember, hogy minden, amit eddig másnak, rajta különállónak
hitt, valójában fel nem ismert önmaga.
A budhizmus használ egy szót a magvilágosodás kapcsán:
Nirvana. A megvilágosodottak a Nirvánába térnek. Az ember egységélményt él át
nem az „én ellobbanása” történik meg, hanem az egyik legnagyobb tudatállapot
változás!
Krisztusig a megvilágosodás azt jelentette, hogy
ellobban az „én” és „nem én” kettősége, és az ember személytelenül visszaolvad
a Világszellembe. Krisztus óta egy jelentős változás történt:
Most már nem a személytelen felolvadás a cél, hanem a
tudatos eggyé válás Istennel, az „éntudat” megtartása mellett.
Krisztus a csira, a Golgotai Misztériummal kerül minden ember szellemébe
Ha kétezer éve nem történt volna meg Krisztus áldozata,
akkor az ember csak arra lenne képes, hogy „éntudatát” elveszítve
visszaolvadjon a Világszellembe. Viszont Krisztus tette által ez az élmény
öntudatot megtartó egységélmény az Isteni szellemmel!
„A megvilágosodás során a belső tér fokozatosan
egybeolvad a külső térbe. Eggyé válnak, ott és akkor ismerjük fel, hogy sohasem
voltak elválasztva, sohasem voltak különállók, mindig egy és ugyanazok
voltak” (Szögjal Rimpocse)
A megvilágosult tudja: ahhoz, hogy a világon ne legyen
többé szenvedés, a szívedet kell megváltoztatni, nem a világot.
Buddha tudta, hogy a
tanítványnak ki kell fejlesztenie magában a 7 tökéletességet:
1.
adakozás
2.
erkölcsösség
3.
türelem
4.
törekvés
5.
összpontosítás
6.
helyes ítélet
7.
bölcsesség
és le kell tenni a
bódhiszattva fogadalmat:
1.
Bármilyen lény is
létezzen, fogadom, hogy megmentem őket.
2.
Bármilyen
kimeríthetetlenek a tisztátlanságok, fogadom, hogy véget vetek nekik.
3.
Bármilyen sok tanítás
létezik, fogadom, hogy elsajátítom azokat
4.
Bármennyire is
felülmúlhatatlan a buddhai út, fogadom, hogy elérem.
A budhizmus 52 szakaszra
osztja a megvilágosodáshoz vezető utat, melyben különböző fokozatok vannak!
A megvilágosodottakat lehetetlen rabszolgává tenni, mert
ők ép oly boldogok a rabszolgaságban, mint szabadként! A megvilágosodott tudja,
hogy a gyémánt, mint addig kő, amíg az ember fel nem ruházza értékkel! A
megvilágosult nincs kiszolgáltatva sem az életnek, sem a halálnak, sem a
növekedésnek, sem a pusztulásnak, sem a sikernek, sem a bukásnak, sem a
szegénységnek, sem a gazdagságnak, sem a dicsőségnek, sem a szégyennek.
A szellemi törvények az
átlagember segítői, amíg nem látja tisztán, hogy mikor mi a helyes, addig ezek
segítik döntéseiben. A megvilágosodottak nem a törvények szerint cselekednek,
hanem – kozmikus tudatuk lévén –egy adott szituációban mindig látják, hogy mi az
összes létező javát szolgáló tett, és azt teszik, gondolják, vagy mondják.
Megvilágosodáskor az ember olyan, mint egy betörő, aki
előbb elmegy létrát lopni, majd felmászik az emeletre, betöri az ablakot és
bemegy. Később észreveszi, hogy a földszinten nyitva volt az ajtó. A
legviccesebb benne, hogy később rájön, hogy a saját lakásába tört be!
(Az előadás anyagához felhasználtam a Magyar Teozófiai
Társaság Teozófiai Panoráma c. kiadványának anyagának idevonatkozó részét,
Váradi Tibor idevonatkozó szellemtani előadásainak – Manifesztum kiadvány -
kivonatos anyagát, Dr. Pataky Árpád „Bevezetés a spiritológiai erkölcstanba” c.
könyvének írásait, mely a Szellemi Búvárok Pesti Egyletének 1871 óta győjtött
anyagaiból készült és hozzátettem a saját gondolataimat, tapasztalataimat)
Bukás története,
folyamata, a „bőnbeesés”.
A szellemek teremetése folyamatos, és eonok óta tart.
Az elsődök voltak az első „bőnbeesett” szellemek. Az elsőd
teremtett szellemek egy része elbukott, majd egy része (kegyelemként) felismerve
hibáit visszatért az őt megillető Isteni szintre. A nem elbukott elsőd
teremtésben részt vevő tiszta szellemek egy része lement az alacsonyabb szinten
lévő társaihoz, hogy segítsen nekik a felemelkedésben. Sajnos sokan elbuktak
küldetésükben.
Időközben a második teremtésben részt vevő szellemek egy
része szintén lement az alacsonyabb szférákba, hogy segítsen felemelkedni az
elbukott szellemeknek, de közben nagyon sokan szintén elbuktak közülük a
küldetésük alatt. Közben megjelentek a harmadik teremtés szellemei is, akik
szintén próbáltak segíteni, így közülük is sokan lent maradtak az alacsonyabb
szférákban.
A felemelkedés és a „bukás” folyamatos lett. Sokan mennek le
alacsonyabb szintre segíteni (vagy tapasztalni), és sokan emelkednek felfelé a
segítség és a megtapasztalás, valamint az Isteni kegyelem következtében.
Hogyan történt a „bukás”ő Hogy lehet, hogy némelyik
szellem elbukott, a többi nemő
Aki nem tud engedelmes lenni, annak minden egyes erény az ő
megkísértésére szolgálhat. A bukott szellemek számára a megértés el van zárva
az Istennel szembeni engedetlenség következményeként. Legtöbbnyire úgy van,
hogy az emberlélek azt gondolja, hogy mindent véghezvitt és megtett arra, hogy
a mennynek az országát, az üdvösséget elérhesse, és akkor ér be abba a szoros
kapuba, ahol a földi ember sokszor a hitét is elveszti. Ez a szoros kapu,
hogy megtanuljon engedelmeskedni, és hogy a tetetett jámborkodás helyett a valódi,
szívbeli alázatosságot szerezze meg magának.
Az ilyen lelkek számára ez a legnehezebb feladat. Az ilyen
lelkek különösen azok is, akik azt a kérdést feszegetik, hogy miért történt meg
a bukás, ha Isten egyenlőnek teremtette a szellemekető Különösen ezek azok a
lelkük mélyén zúgolódó és elégedetlenkedő egyének, akiknek nem egy földi ember,
de még az angyalok sem tudnának olyan magyarázatot adni, amely őket a lelkük
mélyén kielégíthetné.
Visszatérve a tárgyra, nézzük a „bukás” valóságos okát,
melynek magyarázata a tiszta szellemvilágból érkezett:
Az volt a próba, hogy a szellemnek igenis tudomása volt
róla, hogy nem szabad hozzányúlnia ahhoz, ami meg nem valósítható, hanem
pontról pontra minden be kell töltenie, mindent el kell végeznie, amit a
törvény, a szeretet törvénye megkíván; hogy nem lehet semmit elhagyni, mert
hiszem már a legkisebb elhagyás is hézagot, hiányt, betölthetetlen őrt hagy
maga után.
Tehát nem a tudatlanságunk folytán – mint ahogyan azt
némelyek hiszik -, hanem éppen tudásunk folytán estek kísértésbe. Az ő egyéni
vágyai sarkalták őket éppúgy, mint a ma embereit.
Istentől jő a világosság,
az erő; a teremtett szellemeknek az ő érzésvilágukat Isten felé folyamatosan
nyitva kellett tartaniuk, hogy az Isteni erő beléjük ömölhessék, hogy az Isteni
világosság bevilágíthassa az ő útjukat, hogy a tennivalójuk legparányibb
részleteiben is felismerhessék a „VAN” és a „NINCSEN” – t.
Ez a felismerés pedig
végtelenül fontos, mert hiszen nekik teremteniük, munkálkodni, tevékenykedni
kellett, mint ahogyan az embernek is ugyanazt kell tennie az ő jó, és igaz
törvénye, kifejlesztett akarata és értelme szerint.
Egyformán tökéletesek
voltak tehát, mint teremtmények; nem volt közöttük egy elhibázott sem,
mindnyájan egyenlők voltak.
Azonban a szabad akarat a teremtett szellem számára óriási
messzeségbe mutatott utat. A szabadakarat úgyszólván határtalan lehetőségeket
jelen és biztosít a szellem számára. A szabadakarat Isten legnagyobb ajándéka,
mert ha ezt nem adja az ő teremtményeinek, akkor azok korlátok között élnek,
mozognak; akkor nincs előttük végtelenség, örökkévalóság nyitva, és így nem
lehetnek az Isten boldogságának osztályos társaivá.
Isten munkát bízott a
teremtményeire, amelyeket el kellett végezniük; feladatokat, célokat tőzött
eléjük, amelyeket el kellett érniük, be kellett tölteniük. Mindegy egyes
cél elérésével és feladat betöltésével újabb és újabb boldogság lehetőségei
nyíltak meg a számukra.
És éppen újabb és újabb boldogság lehetőségei nyíltak meg
számukra. És éppen, mert szabadakaratuk folytán előttük állt a végtelenség:
ebben az ő erejüknek, hatalmuknak, lehetőségeiknek őelőttük is beláthatatlan
világában megtévedtek, és ezáltal váltak engedetlenekké, mert azt hitték, hogy
nem kell mindent pontról pontra elvégezniük, mert minél nagyobb, minél gyorsabb
eseményeknek az elérhetése izgatta a képzeletüket.
Az volt rájuk nézve a kísértés, a csábítás, hogy minél
hamarabb megszerezhessék azt a boldogságot, azt az örömöt, az addig még nem
érzett érzetett, minél hamarabb elérhessék a hatalmat, amely előttük kilátásba
volt helyezve. Mert hiszen látták, tudták, ismerték azt, és azt is tudták, hogy
milyen úton lehet elérni, hogyan lehet hozzáférni.
Ez izgatta képzeletüket. És voltak köztük olyanok, akik
átugrottak bizonyos kötelezettségeket, nem töltötték be tökéletesen a
hivatásukat.
Isten kegyelme pedig ma
is és mindenkor elnézi az emberek és szellemek tévedését, ameddig csak megvan a
lehetőség a számukra, hogy visszatérjenek, hogy önmaguktól rájöjjenek
tévedésükre. Így tehát Isten nem büntette őket, nem kergette vissza a
munkájukhoz.
Ez őket inkább meghagyta tévedésükben, mert látták, az ő
nagy haladásukat, a nagy eredményeket, amelyeket gyors és felületes munkájukkal
elértek, ami azt a látszatot keltette bennük, mintha ők nagyobbak, ügyesebbek,
többet érők volnának, mint azok a testvéreik, akik pontról pontra betöltötték a
kötelezettségüket, feladatukat.
Ez azután őket az újabb tévedésbe ejtette, hogy kezdték
magukat többre értékelni. A tudatukban tulajdonképpen csak ekkor lettek
bőnösöké, mert megszületett lelkükben z önértékelés, a gőg!
Ez befészkelte magát a
lelkükbe, hivalkodóvá lette, s miután megszokták azt a gondolatot, hogy ők
többet érnek az Atyjuk előtt – mivel még büntetés nem érte őket – mikor
figyelmeztetést kaptak, nem vették komolyan a figyelmeztetést!
Többi testvéreik pedig szintén látták ezeknek az
eredményeit, hogy ezek mennyire megelőzték
őket, olyan boldogságot érve el és olyan kiváltságokhoz jutva, amelyeket ők még
el nem érhettek: csodálkozással és ámulattal nézték ezeknek a haladását, s
közülük sokat elhitetett ezeknek felületes munkálkodása, miután bennük
egyszersmind bizonyos irigység is felébredt.
Később, amikor ez a
felületes látszat – munka kezdett összeomlani, semmivé válni, akkor nagyon
sokan megértették, hogy az ő munkájuk nem volt helytálló, mert csak az maradhat
meg, csak az lehet örökélető, ami precízen, pontról pontra elvégez a lélek; és visszatérhetnek
a becsületes munkához.
Ezeknek azonban
természetesen oda kellett visszatérniük, ahol a kifogástalan, hogy úgy mondjam,
becsületes munkát abbahagyták; tehát megaláztatást kellett
elszenvedniük.
Ezekkel a megtérőkkel szemben azok, akikben a gőg
megerősödött, nem voltak hajlandók visszatérni, s így a lelkükben már
szándékosan ellenszegültek az isteni akaratnak, s ezáltal a tudatos bőn útjára
léptek.
Isten ezekkel szemben sem
alkalmazott megtorlást, csak az ő eredményeiket helyezte versenyen kívül.
Így történt az
elszakadás: először volt a tévedés, azután a tudatos bőn. A tévedés
nincs kizárva szabadakaratú szellemeknél.
Isten azonban elvégezte,
hogy bármikor bármilyen turnusban is, de ezeknek az elszakadt szellemeknek
őhozzá vissza kell térniük; és vissza is fognak térni
A visszatérésnek legelső és legfőbb követelménye a
törvénybe való belépés, Isten törvényének pontról pontra való betartása!
Nem mintha az emberi
lélek az ő bukottságában, itt, ezekben a nagyon lefokozott erőkben, szők
korlátok közé szorított akaratával a törvény minden pontját be tudná tölteni;
nem, ez lehetetlen. A bukott szellem az ő Atyjának, Teremtőjének csak
egyetlenegyet nyújthat igaz, benső megtérésének jeléül: az engedelmességet. A
legfőbb kellék, hogy a lélek elismerje Istent mindenekfelett jónak és igaznak,
és megnyugodjék az ő akaratában.
(Titkos Tanítások I/251.)
Fontos kiegészítés:
A lélek a szellem ereje.
Bukásunkkor szellemünk az isteni szférában tartózkodik, mert a lélek „bukott
le”, jött az alacsonyabb szférákba, szellemünk magasabb, felső Én-ként figyeli
a törekvésüket, fejlődésüket. A lélek mellett megjelent az önálló tudat, szinte
egoizmussal párosulva szinte el lehetetleníti életünket.
Erről nagyon jó írások
vannak.(Kurt Tepperwein: Szellemi törvények)
Amikor a földi szférában
dolgozunk, tapasztalunk, fejlődünk ezeket a rossz tulajdonságainkat próbáljuk
meg megváltoztatni tapasztalat szerzés útján, csiszoljuk lelkünket, hogy
egyszer majd gyémántként ragyogva, megtisztulva olvadjon össze szellemünkkel,
és ekkor szellemünk újra régi fényében fog ragyogni! (megvilágosodás)
A földi élet ezeknek a
rossz tulajdonságainknak megszüntetéséről szól, ha a szeretetben fejlődjünk,
akkor minden cselekedetünket a szeretet járja át, és szinte magától megszőnik a
bennünk lévő rossz, minden átalakul, és ez a fő célunk a folyamatos
leszületésekkel.
Ha bajt követünk el, vagy rossz irányba megyünk sorsunk
(életünk) folyamán, akkor szellemünk az isteni szintről kétségbeesetten
szemléli földi törekvéseinket, és próbál meg segíteni sugallatokkal, és ebben
szintén segítségünkre van a lélekközösségünk, akik a másik dimenzióból
segítenek nekünk rendszeresen.
Az anyag, - a bukott szellemek megsőrősödött fluidja -
okozta a szellemek legnagyobb vesztét. Az
anyag rabságban tartja a szellemeket, nem képesek uralkodni felettük.
Az anyag illúzió,
káprázat, csapda és sok emberi testben lévő szellem ezt tartja még így is a
legfontosabbnak (A szellemvilágban is több millió szellem szenved az anyag
kötődésétől, és nagyon igaz a szenvedélybetegekre, akik még ennél is
nagyobb kötődést alakítanak ki.)
És itt lép be a szellemtan fontossága!
A jóságos Atya minden
gyermekét egyformán szereti, és aki előtt elvetett nincs egy sem, látva azt,
hogy a szakadás áthidalhatatlan, miután az ő szeretetével éppen mindent
összevonn,i és Magához ölelni törekszik, elküldte a harmadik kijelentést az embereknek, szellemtan alakjában.
Miután az emberek nem
hajlandók szolgálni, az emberek csak parancsolni, rendelkezni, dirigálni, és
mindezekért élni hajlandók, elküldte a szellemeket, akik emberektől nem
kapnak semmit; akiknek nem kell az emberek
tömjénezése, akiket nem lehet megrontani azokkal az eszközökkel,
amelyekkel az emberek az önmagukat föléjük toló nagyságokat megrontják.
Elküldte az egyszerő
szellemeket az első tábor híveihez, akik már maguk sem hisznek többé abban,
amit az a rengeteg szabály és rengetek alakiság takar, hogy látható és érezhető
módon a döbbenet vigye rá őket
arra, hogy csakugyan igaz mindaz amit az Írások tanítanak.
És elküldte azokhoz a
tudósokhoz is, akik a végkonzekvencia előtt riadtan álltak meg, hogy mondják meg nekik, hogy csakugyan Isten az,
akinek hatalmáig és erejéig eljutottak kutatásaik legvégső következtetéseiben.
A Harmadik kijelentés Krisztus üzenete az emberiség
számára, hogy mielőtt a menny kapui bezárulnának, hallják meg és értsék meg mindazok, akik még szenderegnek, és akik
önállóan gondolkozni nem akarnak, hanem engedik magukat akár egyik, akár a
másik járszalagján vezetni.
A szellemtan egyetemes tudomány és hit, amely célja
áthidalni azt a mély szakadékot, amely különböző szellemi irányok: a vallás és
a tudomány közt keletkezett az emberek értelmetlensége, önzése és gyarlósága
következtében.
A szellemtan az az utolsó
és boldogító kijelentés, amelyben kellő táplálékot és világosságot találhat
magának éppúgy az egyszerő lélek, akinek nincs akadémiai képzettsége, mint a
tudomány csúcsán álló egyéniség, aki jóhiszemő kétségbeesésében
továbbfejleszteni képtelen, mert nincs meg hozzá a felülről adott kegyelmi
világosság.
A szellemtan célja, hogy
mindent egyesítsen az érésre és az aratásra előkészített földi világon, hogy
különbséget áthidaljon, hogy mindenkit felöleljen, hogy mindenkit megigazítson,
hogy mindenkit felmentsen a félelem és rettegés alól, ha bőneire tekint vissza!
Ahogyan Jézus Krisztus a
megbocsátó Atyát hirdette, a szellemtan Jézus Krisztus üzenete, mely
tovább megy: megtérést sürget és bocsánatot sok olyan bőnre, amelynek
jóvátételére már idő nem lesz, mert a mennyei kapuk bezárulnak, és azontúl csak a természettörvény, az ok és okozati
törvény rideg rotációja gördíti előre tovább a földet, amely kegyelmet nem
ismer, amely fogat fogért, szemet szemért elve szerint minden kímélet nélkül
fogja végrehajtani a maga munkáját akkor, amikor a büntetés angyala az igazság pallósát
kezébe veszi.
A szellemtan megtérést sürget, és óva inti az embereket,
hogy az idő közel van s a kegyelmi idő megtérése lejár!