BothweIl és a berwicki
boszorkányper
Miután a kathárokkal és a templomosokkal annak rendje-módja szerint
elbánt, a dominikánus inkvizíciónak, hogy fennmaradását igazolja, újabb
ellenségre volt szüksége. Lehetó1eg valamilyen bizonytalanabb körvonalú, nehezebben
meghatározható csoportra, amelyik jó sokáig eláll. Nos tehát: kit, mit
lehetne közveszélyesnek feltüntetniő
A
dominikánusok a világtól elzárkózva éltek, nőkkel nem kerülhettek kapcsolatba -
így hamarosan készen álltak a válasszal. XXII. János pápa
szorongó alkat volt, és azt képzelte, ellenségei varázslattal törnek az
életére. Fekete csuhás dominikánus tanácsadói 1321-ben könnyőszerrel rábeszélték:
járuljon hozzá a maleficíum - a gonosz varázslat, a fekete mágia elleni
keresztes hadjárathoz. A fogalmat pedig roppant tágan
értelmezték. Szemükben maleficíum volt a valamennyi keresztény
országban fellelhető népi hagyományvilág: az orvoslásnak, a hatalomhoz
juttatásnak, a termékenység elősegítésének ősi mestersége. Az ilyen praktikákat
sok esetben nők őzték, akiket "boszorkánynak" neveztek.
A
fáradságosnak ígérkező feladat valójában a régi pogány természeti vallások
kiirtásának volt a soron következő szakasza; a hadjárat tulajdonképpen a
tudomány felvirágzása, az ipari forradalom előtt tisztította meg az utat. Ám a
kortársak szemében a füvekhez és titokzatos praktikákhoz értő férfiak és nők
egyáltalán nem tőntek eleve gonosznak és félelmetesnek. Mindenki tudta, hogy
mesterségük jó és rossz célokat egyaránt szolgálhat, aszerint, hogy éppen mire
akarják fordítani. No de nincs-e ez így az élet minden más területén iső
Mindazonáltal már
látszott, merró1 kerekedik a szél. 1320-ban, alig hat évvel Jacques
de Molay párizsi tőzhalála után, hasonló sors jutott
osztályrészül a meathi Petronillának,
az első boszorkánynak, akit Írországban megégettek. Petronilla Alice Kytelernek, egy nagy
hatalmú norman dámának volt a bizalmasa, és a bőnbak
szerepét töltötte be.
A hölgy ugyanis, akit meggyanúsítottak, hogy a démonnal
való kapcsolata révén szerezte vagyonát, Angliába szökött, ottani
pártfogóihoz. A démonnak nevet is adtak: Robin Artissonnak
hívták, de ilyen nevő személyt soha nem láttak és nem is
kerestek; elvégre férfi volt. És noha az elkövetkező évek során számos férfit
is elítéltek a legképtelenebb vádak alapján, a reneszánsz és a reformáció
hajnalán kibontakozó polgárháború mindenekelőtt a Nő ellen irányult. A hadjáratot az egeket ostromló, tudathasadásos, istenkereső
szellem indította az ősi, sötéten titokzatos földi erők, a test és végső soron
maga a természet ellenében.
A
kezdeményezés lassan, fokozatosan vert gyökeret. A maleficium
első európai áldozatainak egyike Jehane de Brigue volt, akit 1390-ben égettek meg Párizsban. Hogy a
bőne miben álltő Egy férfi, akit meggyógyított, bevádolta, hogy a démon segítségét
vette igénybe. Ötven évvel később svájci feljegyzésekben már nagy hatalmú
boszorkányokról esik szó, akik átkukkal házasságot tesznek tönkre, csecsemőket
ölnek meg oly módon, hogy halálukért fohászkodnak egy elvarázsolt gyík fölött,
majd az állatot elássák a ház küszöbe alá. Továbbá jó barátok között viszályt
szítnak, és hatalmas viharokat támasztanak. És újabb fél évszázadnak kellett
eltelnie, amíg az 1321 óta izzó parazsat mindenfelé fellángoló, gyilkos tőzvésszé
hevítették.
A nagy mővet két német
Domonkos-rendi szerzetes, Kramer és Sprenger teljesítette be, akik 1486ban tették közzé a Malleus Maleficarum
(Boszorkánypöröly) címő
boszorkányégetési kézikönyvüket. Az ádáz megtorlási vágytól főtött, sötét írásmő
a legjobbkor jött: éppen megfelelt az Európában elharapózott nyugtalan,
szorongó hangulatnak. Egy évszázaddal a nagy pestisjárvány és a zsidóellenes
pogromok után, amikor Gutenberg éppen feltalálta a könyvnyomtatást, Kolumbusz pedig már készülődött a nagy hajóútra, odavesztek
a régi bizonyosságok. Egyre többen költöztek be faluról a városokba, és régi
életmódjuktól elszakadva hajlandók voltak bármit elhinni. Eljött a fáklya
meggyújtásának ideje, és a Malleus szerzői
éltek az alkalommal. Könyvük egyik napról a másíkra
bestseller lett: ötven év alatt tizenkét kiadást ért meg. A
mő egyszerre volt brutális és gyakorlatias: tudatosan tört a legféktelenebb
hisztéria kiváltására, de a hisztériát a keresztényi jámborság álruhájába
bújtatta. A malefidummal, boszorkánysággal
vádoltak leleplezése és elítélése terén a legszélsőségesebb kegyetlenséget is
jogosultnak nyilvánította, és az "önkéntes" vallomások kicsikarására
a kínvallatást ajánlotta - feltéve persze, ha jámbor külsőségek között
foganatosítják. A kínzókamrát "folyamatosan meg kell hinteni szentelt
vízzel, és áldott füveket kell égetni benne". Az elmarasztalás négyfajta
tevékenységet sújtott, mégpedig a hit megtagadását, az ördöggel való szövetkezést,
meg nem keresztelt gyermekeknek az ördöggel való eljegyzését, valamint az
"incubusokkal" és "succubusokkal", az éjszaka buja démonaival őzött
paráználkodást.
Az elszabaduló szadista
tömegőrület leginkább a protestáns országokat, Németországot, Svájcot és
Skóciát kerítette hatalmába, a protestáns vallás ugyanis mindenestó1 tagadja a
női princípiumot. A katolikusok legalább tisztelik Szőz Máriát, de a
protestánsok csak az Atyát, a Fiút és a Szentlelket ismerik el- két hímnemő és
egy meghatározhatatlan lényt, ami lélektani szempontból a nőknek nem sok jót
ígért.
A boszorkánymesterséget a
sátán mővének nyilvánították; minden boszorkányról eleve feltételezték, hogy
a "kétszarvú istent" imádja. Valójában a nőiség maga volt a gyanús.
Bármelyik, rendhagyó
vagy
furcsa viselkedéső nő az életével játszott. Így terjedt tovább egyre szélesebb
körben a kollektív téboly, amely a tizenhetedik századra már megállíthatatlannak
látszott.
Johannes
Keplernek, az égitestek mozgása felfedezőjének az édesanyját boszorkánysággal
vádolták. A németországi Bambergben 1609 és 1633
között több mint kilencszáz nőt kínoztak meg a "boszorkányszékben",
amely vasból készült, és alatta tüzet gyújtottak; az eképpen
kicsikart vallomás pedig máglyahalálhoz vezetett.
Németország egyes vidékein jóformán a teljes női lakosságot kiirtották.
Másfelől a boszorkányság
fogalma olyan bővös és izgató volt, hogy egyes "boszorkányok" önként
vallottak magukra. 1662-ben a skóciai Auldearnben
élő Isobel Gowdie azt
állította, hogy testi kapcsolata van a sátánnal. Az illető "nyúlánk,
fekete, izmos" úrnak neve is volt: Fekete Johnnie-nak
hívták, és Isobel szerint "olyan jegesen járja
át a testem, mint a forrásvíz".
Az egyszerő, helybéli ifjú
nőt ugyan levetkőztették, hogy megkeressék rajta az ördög jegyeit, de kínzásra
nem volt szükség: Isobel hat héten át
buzgón traktálta rémüldöző hallgatóságát az eseménytelen élető,
unalmas kis faluban elszabadult Gonosz történeteivel. Janet Braidheaddel, egy másik boszorkánnyal együtt azt vallotta,
hogy nyúllá tudja varázsolni magát, és ebben az állapotában úgy megkergették a
kutyák, hogy csak az utolsó pillanatban sikerült visszabújnia emberi alakjába.
Elmesélte,
hogy társnőivel együtt egy meg nem keresztelt gyermek tetemét az egyik gazda
trágyadombjába rejtették, hogy elpusztítsák a gazda termését. Gombostőket
szúrtak egy agyag képmásba, amelyet aztán elégettek, hogy a helyi földesúr
fiainak halálát előidézzék (a gyermekek valóban sorra meghaltak). Varangyos
békákat fogtak egy parányi eke elé, majd az ekét kétszer egymás után
megsétáltatták egy szántóföld körül, hogy terméketlenné varázsolják. Továbbá
mások földjén tövissé változtatták a gabonát, hogy az ő földjük dúsabban
teremjen.
A fiatalasszony nagy
élvezettel botránkoztatta meg vallatóit a Fekete Johnnie
és a helyi boszorkányok közötti szerelmi kapcsolat bizalmas részleteivel; az
illető úriember például előszeretettel korbácsolta meg ágyasait. Isobel, aki egy impotens idősebb férfi felesége volt,
valószínőleg unatkozott, és némi izgalommal akarta főszerezni életét. A tizenhetedik
században nem volt televízió, és a hosszú éjszakákon Isobel
nem talált egyéb szórakozást, mint hogy a boszorkánycsapat titkos győléseinek
csiklandós részleteivellakassa jól felajzott
képzeletét.
További sorsa ismeretlen; valószínő azonban, hogy
társnőivel együtt megégették.
A skót boszorkányperek sorában az övé a második
legismertebb.
Hetven évvel korábban; 1593-ban, Edinburghban a
"berwicki boszorkányok" bevallották:
tengeri
vihar felidézésével, valamint a király viaszból készült
képmásának elégetésével akarták megölni VI.
Jakabot és ifjú dán
feleségét. (A vádpontok között szerepelt továbbá, hogy szitában hajóztak a tengeren,
sírokat fosztottak ki, hogy szertartásaikhoz csontokat szerezzenek, továbbá
többeket megátkoztak, rontást és egyéb varázslatokat őztek.)
A királygyilkosság
tervének értelmi szerzője a vád szerint Jakab unokatestvére, Francis Stewart, Bothwell ötödik
grófja volt, mellesleg Jakab édesanyjának, a hat évvel korábban lefejezett
Stuart Máriának a keresztfia. Skócia éppen hányatott történelmének egyik
legviharosabb időszakát élte, de a gróf még a korszak mércéjével mérve is ritka
heves és erőszakos embernek számított. Beló1e lett most az ördög, aki a berwicki boszorkányokat a Jakab elleni gyilkossági
kísérletre sarkallta.
Maga Jakab, akit hamarosan
Anglia királyává is megválasztottak, nagy érdeklődést tanúsított a per iránt,
és a vádlottakat személyesen is kivallatta. Mód felett elbúsult, amikor Bothwellt a per politikai tartalmára hivatkozva
felmentették; legföljebb abból meríthetett némi vigaszt, hogy a vádlottakat
egytó1 egyig megkínozták, öt boszorkányt pedig
máglyára küldtek. A skót kínzási technika ugyan nem volt olyan fejlett, mint
más európai országokban, de azért többnyire így is sikerült meggyőzni általa a
vádlottakat, hogy mindent egybevetve a beismeréssel, mások bemártásával és a
többé-kevésbé gyors tőzhalállal még mindig jobban járnak. Mi értelme lenne, ha
már úgyis meg gyötört tagjaikat péppé zúzatnákő Nem jobb, ha mindenre
rábólintanak, és legalább hamar túlesnek az egészenő Bothwell
pere 1593. augusztus 10-én kezdődött. A vádlott, bár élete volt a tét,
nyugodtnak látszott, persze nem véletlenül: volt annyi esze, hogy Edinburghot
telezsúfolja a maga hőséges határmenti katonáival,
akik közül számosan a tárgyaláson is megjelentek. Amellett az esküdtszékben is
voltak barátai, akik e viharos időkben bizonyára óvakodnak majd attól, hogy
precedenst teremtsenek, és vérpadra küldjék pusztán azért, mert összeesküvést
szőtt a mindenki által megvetett király ellen. Elvégre a legtöbbjük maga is
nyakig volt valamilyen Jakab elleni összeesküvésben.
Midőn a kikiáltó három
ízben megismételte, hogy lépjen előre, aki terhelő vallomást kíván tenni Francis, Bothwell grófja ellen,
senki sem moccant; tudták, mi várna rájuk, ha jelentkeznének. Bothwell elégedett lehetett.
Ugyancsak örömmel hallotta,
hogy az őt terhelő vád legfőbb tanúja, bizonyos Richard
Graham nevő boszorkánymester nem tanúskodhatott személyesen,
minthogy már megfojtották és elégették. Így vallomását csak felolvasták, és
amikor elhangzott Agnes Sampson,
Effie M'Calyean, Barbara Napier, Margaret Thompson és más boszorkányok vallomása is, a bíróságnak a
szája is tátva maradt a feltáruló sátáni terv hallatán.
Az egész azzal kezdődött,
hogy David Seton, Tranent városka éber főbírája eltőnődött: vajon Gillie Duncan nevő szolgálója
miért "tölt házon kívül minden második éjszakát"ő Az köztudott volt,
hogy ért a kuruzsláshoz - netán a sátánnal cimborálna ő
A főbíró, kötelességéhez híven, maga látott a nyomozáshoz. Ám hiába csavarta
egyre szorosabbra a nő feje köré tekert, megcsomózott kötelet, az nem vallott.
Csak akkor tört meg, amikor gazdája felfedezte a nyakán a boszorkányok jelét. Seton előtt hamarosan egész lista hevert, melyen meglepő módon számos köztiszteletben álló férfi és nő
neve is szerepelt. Köztük volt Agnes Sampson, "a keithi tudós asszony", hírneves bába és kuruzsló. Fő vádlottként
azonban Gillie az ifjú dr. Fiant,
a jó nevő iskolamestert állította pellengérre.
Ez a sátáni személy
valóságos skót Faustként a sátánnak adta el a lelkét, aki egy vakond lábbal jutalmazta,
"hogy soha ezüstben ne szőkölködjék". Hiába őzött azonban megannyi
vérfagyasztó praktikát, a bíróság rázkódott a nevetéstó1, amikor végighallgatta,
hogyan sült fel egy hölgy ostromlásakor. A hölgy mást szeretett, mire Fian megbabonázta a vetélytársat, aki egy álló órán át őrjöngött a hölgy jelenlétében, ahelyett, hogy szerelmesen
közeledett volna felé. Ám a hölgy még így sem
akart
Fiannal vigasztalódni. Ekkor a boszorkánymester
megkérte a hölgy fivérét, hogy tépjen neki három hajszálat húga fejéró1,
varázsszer készítéséhez. A leányzót azonban felébresztette a fájdalmas
mővelet; panasszal fordult anyjához, aki rögtön megsejtette, honnan fúj a
szél. Nosza levágott három szőrszálat egy szőz üszőborjú tőgyéró1, betekerte a
Fiantól kapott bővös papírba, és ezt küldte el fiával
a boszorkánymesternek, aki aztán e csomag fölött suttogta el a szerelmi bővigét. És mi történtő Amikor legközelebb a templomba
ment, a szerelemre gerjedt üsző rárontott, és üldözte, amerre csak ment. De
ezután súlyosabb vallomások is elhangzottak.
Egy
éjjel, Agnes Sampson és
mások társaságában, Fian tengerre szállt egy kémény
formájú hajóban (e ponton a bíróság némiképp tamáskodott), és egy másik, Isten
kegyelme nevő hajóhoz evezett Itt egy további boszorkánnyal volt
találkozójuk, borozgattak, majd visszatértek saját hajójukra, az ördög pedig nagy szelet támasztott, és elsüllyesztette a
másik hajót, valamennyi utasával együtt.
Ez már mindenkit
megdöbbentett - kivált, hogy nem is ez volt az első hajó, amelyet a társaság
állítólag a tenger fenekére juttatott. A terem csak úgy zsongott a
híresztelésektó1 és mendemondáktól.
Ezután pedig kiderült,
miképpen akarták Fian és pokolbéli társnői
megállítani a királyt, amikor az haza akarta hozni
ifjú feleségét Dániából. Három megcsomózott fonalat bogoztak ki, márpedig
köztudott volt, hogy az első ilyen fonal kibogozása mérsékelt szelet támaszt,
a másodiké enyhe vihart, a harmadiké valóságos hurrikánt. Így akarták a
királyt a kikötőben marasztalni, a módszer azonban csütörtököt mondott. Az
ördög hamarosan tudtukra adta, hogy Jakab és kísérete vitorlát bontott. Újabb
próbálkozásra volt szükség.
Így aztán éjjel
összegyőltek, a sátán nevében megkereszteltek egy macskát, mind a négy lábához
egy emberi csontváz kezéró1 vagy lábáról vett ujjat kötöztek, majd éjfél előtt
elvitték a leithi kikötőbe, és varázsigék kántálása
közepette a tengerbe dobták, amilyen messzire csak lehetett.
A macska azonban
sajnálatos módon vissza úszott a partra. Szerencsére
volt kéznél egy második macska is; ennek lábaihoz "egy halott testének legfőbb
részét és több ízületét" kötözték, majd tengerre szálltak vele a maguk vízhatlanított
szitáján. Amikor olyan messzire értek, hogy onnan már semmilyen macska nem
érhetett vissza, Robert Grierson
borszorkánymester a vízbe hajította; ekkor azonban
olyan heves vihar támadt, hogy a társaság a lehető leggyorsabban visszatért a
partra. Kinghorn és Leith
között még aznap éjjel elsüllyedt egy hajó, amely az új királynénak szánt
ajándékokkal volt megrakva. Magának a királynak és kíséretének hajója azonban
csak jelentéktelen léket kapott, és csak addig késlekedtek, ameddig a lyukat
befoltozták. Fian még egy utolsó kísérletet tett:
ködöt támasztott, hogy a királyi hajó kapitánya ne tudjon tájékozódni, ám
ezúttal sem volt szerencséje. Itt bizony keményebb módszerekhez kellett folyamodni.
Musselburgh mellett boszorkányszombatra győlt össze
három boszorkánydandár. Ez alkalomból megjelent az ördög is, "fekete
ember" képében; a jelenlévők azonnal ráismertek. Agnes
Sampson segítséget kért tő1e, mire az ördög a fejét ingatta:
a dolog nem lesz könnyő, de azért megoldható. Varázsitalt kell kotyvasztani,
mégpedig a következő módon: meg kell sütniük egy varangyot, a nedvéhez erős
vizeletet kell keverni, hozzáadni egy vipera bőrét és egy újszülött csikó
agyalapi mirigyét, majd az ördögi főzetet el kell helyezni "őfelsége
útjában", hogy elpusztítsa. A biztonság kedvéért az ördög Agnes Sampsont arra utasította,
hogy készítse el, majd vesse tőzre a király viasz képmását, méghozzá a király
testéró1 származó vászonba csomagolva. A vászon megszerzésének feladata Margaret Thompsonra hárult.
Az utasításokat végre is
hajtották. Mindenszentek napjának előestéjén a három helybéli boszorkánycsoport
más érdeklődőkkel egyetemben a viharos tenger fölött magasodó, félelmetes, ősi
berwicki templomban gyülekezett. Agnes
Sampson érkezett elsőnek, hogy megejtse az előkészületeket,
majd Fiannal az élen vagy százan szelték át a
levegőt. Mind repültek, ki szárnyakon, ki szitán, ki ördögháton. Köztük csak
mintegy hatan voltak férfiak. Valamennyien álarcot
viseltek. Az óramutató forgásával ellentétes irányban ereszkedtek le a templom
udvarán, arccal kifelé fordulva, nehogy meglássák egymást.
Fian
ekkor berontott a templomba, ahol már várt rá a sátán: magas, fekete férfiú,
akinek farka, kecskeszakálla és a sólyom csőréhez hasonlatos orra volt.
A bíróság az ámulattól
lenyőgözve hallgatta a beszámolót.
Ezután
megtudhatták, miként adott az ördög parancsot a sírok - "két templomon
belüli és egy templomon kívüli" - kifosztására, hogy a király ellen
irányuló rontás következő stációjához megszerezzék a szükséges csontokat.
Ekkor azonban vita robbant ki: mi légyen ezután.
Jocky
Grey-Meill, "bizonyos agg és együgyő szántóvető
ember" azt mondta, hogy eddigi fáradozásuktól a királynak haja szála sem
görbült, amiért is "jókora ütést" kapott az ördögtó1. A bíróság
előtt sejteni engedte, hogy ez az ördög maga Bothwell
volt. És úgy lehet, ebben nem is hazudott. Bothwell
és cimborái mindenesetre összemosolyogtak
Gillie
Duncan vallomása nyomán számos letartóztatásra
került sor. A foglyok útja a kínzókamrába vezetett, ahol is a kálvinista
lelemény legalább olyan könyörtelennek bizonyult, mint a kálvinisták által
olyannyira megvetett katolikus dominikánusoké. A brutálisan megcsonkított
emberek legföljebb abban reménykedhettek, hogy a máglyán először megfojtják óket. Barbara Napier haladékot
kapott, mert úton a vesztőhely felé kiderült, hogy gyermeket vár. Jakab király
ezen olyannyira felbőszült, hogy előadást tartott a bíróságnak a boszorkányok
iránti könyörület veszélyeiró1.
Maga John Fian a tortúra hatására mindent bevallott, aztán
megszökött, de újra elfogták, és úgy összezúzták a lábszárát, hogy "vér és
velő nagy bőségben fröccsent szét". Ezúttal azonban mindent tagadott.
Mindhiába: szekéren felvitték az edinburghi várdombra, ahol megfojtották, majd a
máglyára vetették. Ott volt aztán a titokzatos Richard
Graham, a határvidék egyik lordja, akinek a neve sőrőn
hangzott el a megkínzottak ajkáról. Miután elfogták és megkínozták, sőt Jakab
maga is vallatta, a főúr beismerte, hogy gyakran idézte meg az ördögöt. Egy
ízben oly félelmetes külsőségek közepette, hogy egyik összeesküvő társa, Sir Lewis Bellenden meghalt
rémületében. Elmondta továbbá, hogy "valamilyen szert vagy füvet"
adott Bothwellnek, hogy a király arcához érintse, s eképp
rontást hozzon rá. Bothwell cserébe bizalmasan
közölte vele, hogy egy olasz halottidéző jóslata szerint Skóciában nagy vagyonra
és hatalomra tesz szert, de ehhez meg kell ölnie két embert. Az első
gyilkosságért bocsánatot nyer, a másodikért azonban meglakol. Nos, Bothwell két embert már megölt,. és fel is mentették érte. Ezért most, hogy a király életére
tört, arra kérte őt, Grahamet: siettesse Jakab halálát,
hátha akkor harmadszor is megússza a dolgot. Így aztán Graham
elkészítette a király viasz képmását, és felakasztotta egy róka meg egy
frissen levágott borjú feje fölé.
Bothwell
szerencséjére Graham ekkorra már halott volt. A vád
csupán öt, már elégetett, és négy, különös módon felmentett boszorkány vallomására
hivatkozhatott. A vallomásokat azonban kínzással csikarták ki, Graham pedig csak akkor vallott ellene, amikor hitszegő
módon kegyelemmel kecsegtették. Ilyen vallomások alapján az esküdtszék aligha
marasztalhatta el a grófot.
Bothwell
tehát szabadlábra került, noha feltehető, hogy valóban ő volt az
"ördög", aki talán félig-meddig maga is hitt a mágia erejében.
Mindenesetre ő indította el azt az eseménysort, amely végül a berwicki boszorkányok peréhez vehetett. A "boszorkányok"
iszonyú szenvedések után a máglyán végezték; Bothwell,
akárcsak "Fekete Johnnie" és "Robin Artisson", sértetlenül sétált ki a csapdából.